You are currently viewing Що е то Шенген? Защо холандците спряха България, но ще пуснат Румъния?
Photo: Prismaat -Schengen

Що е то Шенген? Защо холандците спряха България, но ще пуснат Румъния?

Време за четене: 4 минути

Темата на кратко:

  • Що е то Шенген?
  • Основни причини посочени от Рюте;
  • Пристанищата в Ротердам, Констанца и Пирея;
  • Движението на корабите от Азия към Европа и новите възможности.

В края на месец ноември стана известно, че Холандия ще блокира България относно присъединяването на държавата ни към Шенген. Към момента на публикуване едва ли има някой, който да не е разбрал, че България ще бъде спряна по пътя за членство в шенгенското пространство.

В днешната публикация ще разгледам основните причини, които са сочени като препъни камък за пълното приобщаване на България в ЕС, тъй като Шенген означава свободно движение на хора и стоки на територията на ЕС.

Какво е Шенген?

В пълния смисъл „Шенген“ означава отворени граници без пропускателни пунктове, които да забавят и контролират движението на хора и стоки. Всекидневно над 3,5 млн. европейци преминават вътрешните граници на ЕС, а над 1,7 млн. души[1] пребивават в една държава от шенгенското пространство и работят в друга. В следствие на него движението на стоки се осъществява свободно без да биват оказвани контролни функции и това ускорява по-бързият достъп на тези стоки до вътрешните пазари на държавите-членки, което от своя страна допринася за икономическото развитие на държавата износител/производител.

Какви са причините сочени от холандското правителство?

Рюте[2] (министър-председател на Нидерландия) посочи две основни причини, поради които Нидерландия ще спре България по пътя й за приемане в Шенген:

  1. Липса на върховенството на закона;
  2. Корупцията в България;

За да бъда максимално прозорлив, не бих могъл да твърдя опаки, напротви е Рюте е прав и не защото подкрепям решението на първия, но защото в България за последните три десетилетия няма нито един осъден висш държавен служител за корупция. Историята ни показва, че всички заведени дела от прокуратурата се провалят с гръм и трясък, а България търпи щети за млн. лв., следствие на заведени дела пред  Европейският съд по правата на човека. Корупцията и липсата на върховенството на закона са пряко обвързани – един път, че законът не важи за богопомазаните и втори път, че корупцията в България е придобила чудовищни размери. През далечната 2011г., приемането ни беше обвързано от тогавашният министър-председател с „Измазваме една сграда и сме в Шенген![3]“.  11 години по-късно България нито се е справила с корупцията, нито е върнала върховенството на закона, но сградата със сигурност е измазана с европейско финансиране.

Трета причина, която може да бъде посочена е, че България като външна граница на съюза определено не успява да се справи с опазването на границите на съюза. През последните месеци виждаме огромен имигрантски поток, който трябваше да бъде възпиран от „Великата българска ограда“ (може да се запознаете с публикация на Pomisli.bg по темата тук). В това число, ако добавим скандала с лабораторията на ГКПП „Капитан Андреево“ проблемите придобиват един завършен вид.

Но това ли са истинските причини за спирането на България, а в последствие и на Румъния[4]?

Отговорът според мен е не. През последните няколко седмици в румънските медиите се появиха изказвания на техен журналист, че всъщност причината за спирането на двете балкански държави са изцяло икономически. Икономически, защото пристанището в Ротердам е най-голямото на стария континент и голяма част от стоките, които пристигат от Азия минават именно през вратата на Европа. Ротердамското пристанище е второ по големина в света, първо в Европа и съответно най-автоматизирано и модерно. Попаднах на статии, които оборват тезата на румънския журналист Йон Кристою (Ion Cristoiu)[5]. Казах си добре, може би наистина няма логика в това, че Румъния и България могат да изземат товара на пристанището в Ротердам и реално ние няма как да навредим икономически на Холандия. Допълнителното проучване за пристанището в Костанца ме заведе до интересна статия от 2018г., в кояо се казва, че до 2030 г. там ще бъдат инвестирани над 1 млрд. евро[6]. Което пък ме отвежда на мисълта, че румънците въпреки всичко имат огромен потенциал, който възнамеряват да използват. Друг е въпроса с пристанище Варна и това, че наскоро стана ясно, че ЕС ще вложи над мрлд. в Констанца1.

След като се поинтересувах за Румъния, реших да проверя как стоят нещата в Гърция. Оказа се, че Китай е собственик на най-голямото пристанище в Гърция – това в Пирея[7]. От тук насам нещата започнаха да придобиват смисъл за мен, защото Гърция е в Шенген, но България и Румъния не са.


Стигайки до извода по-горе проверих от къде минават основните морски пътища и от къде минават корабите, за да достигнат пристанището в Ротердам.  В следващите изображения проследявам пътя на корабите идващи от Азия към Европа:  

Фигура 1: Основен морски път от Азия към Европа – през Суецкия канал.
Втори основен маршрут – през Cape Town към Холандия.
Източник:
https://www.researchgate.net/figure/Main-Shipping-Routes-between-Europe-and-Asia_fig1_265983539

От фигура 1 едно виждаме два основни маршрута – единият маршрут минава през Суецкия канал – Гибралтарски проток – Холандия. Вторият маршрут минава през Cape Town – Холандия. Третият е по направлението Север – Юг през Иран и бившите съветски републики, но там предстоят огромни инвестиции за подобряване на инфраструктурата.

Именно тук е ключовият момент – от Суецкия канал до пристанищата на Средиземно и Черно море пътят е доста по-кратък. Като вземем предвид, че най-голямото пристанище в Гърция е собственост на Народна Република Китай, то отговорите и изводите са пределно ясни. На следващото изображение ще видим новият маршрут, който включва Гърция, Турция и Румъния:

Фигура 2: От Китай до Турция и Румъния.
Източник: 
https://voyagesencargo.com/canals/suez-canal


Изводите, до които достигам и анализите, които успях да направя са, че холандците отлично маскират техните интереси чрез нашите основни проблеми – корупцията и липсата на върховенство на закона. Когато една държава има държавници, които мислят за благото на страната си, те използват всички възможни способи, за да запазят привилегиите за родината си. Именно по този начин те казват горчивата истина за нам самите – вие сте корумпирани. Докато липсата на критично мислещо общество е на дневен ред, тези звучни шамари отрапвени от европейците ще откекват все по-мощно в съзнанието на сломения българин.


[1] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/bg/qanda_21_2707

[2] https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%BA_%D0%A0%D1%8E%D1%82%D0%B5

[3] https://www.dnes.bg/politika/2011/02/02/borisov-izmazvame-edna-sgrada-i-sme-v-shengen.110303

[4] https://www.romaniajournal.ro/politics/austria-officially-says-no-to-romanias-accession-to-schengen/

[5] https://www.veridica.ro/en/fake-news/fake-news-the-netherlands-opposes-romanias-schengen-accession-because-the-port-of-constanta-threatens-the-supremacy-of-the-port-of-rotterdam

[6] https://www.romania-insider.com/transport-ministry-investment-constanta-port

[7] https://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Piraeus

https://www.economic.bg/bg/a/view/es-finansira-s-1-mlrd-evro-modernizacijata-na-pristanishte-konstanca