You are currently viewing Битката за VW – Турция пред България
Снимка: google.bg; bloomberg

Битката за VW – Турция пред България

Време за четене: 2 минути

Защо VW предпочете Турция пред България?

Всъщност какво обещаха турците?

Обещават държавна субсидия от поне 400 млн. евро, поръчки на 40 хил. автомобила, земя, която се намира на пристанище и на важни пътни артерии. Но, турците предлагат нещо много важно и скъпо, нещо което е много по-значимо от 400 млн. евро, купуване на автомобили. Правилният отговор тук е обучена работна ръка. Към момента в Турция има няколко автомобилни гиганта, които имат производства и съответно турската страна би могла бързо да предостави обучени кадри. Именно това е едно от нещата, които наклониха везните в тяхна полза

И какво обещахме ние?

Нашето предложение към VW Group също не е за подценяване – терен в бившия завод „Кремиковци“ – в близост до столицата и до всички важни пътни артерии на страната и европейски коридори. Предложихме държавна субсидия от 260 млн. евро, изграждане на метро до завода, подновяване на жп мрежата – цялото участие на България би се равнявала на 800 млн. евро. Надпреварата между на България и Турция беше оспорвана битка, но със сигурност предложението на България не беше за подценяване.

Да се върнем на основния въпрос.

Кой би инвестирал над 1 млрд. евро в умираща държава? Кой би вложил тази огромна сума в държава, която се стопява с невиждани темпове? Кой би вложил нещо в държава, която преобладаващото население е над 35 години?

Разбира се това не е инвестиция, която да е за няколко години. Това е инвестиция, която се прави за дълъг период от време.

Турците са с население от над 82 млн. души[1] и продължава да расте. Всъщност в Турция са продадени най-много автомобили на VW през 2019 г. Към днешна дата те имат няколко автомобилни гиганта, които са изградили заводи, а именно – Mercedes Benz, Fiat, Renault, Hyundai, Toyota и Honda[2].

Какво означава това?

Турция има готови подготвени кадри. Това не са само работниците – оператори на машини, складови работници, заварчици, бояджии, шлосери, но и инженери, висши мениджъри и т.н. Всъщност турците ни превъзхождат чисто от човешки капитал. Те разполагат с това което ние не.

Липсата на хора е най-големият проблем на България и това в близките 10-15 години ще се изрази още по-силно.

Смятам, че това е една от основните причини, поради която немският гигат ще предпочете нашата южна съседка, въпреки че ние сме в ЕС, въпреки че Турция води война в Сирия, въпреки че тя е извън ЕС, въпреки че това е Турция на Ердоган.

Битката за VW - Турция пред България
Завод на Volkswagen в Испания. Изтоник: https://www.volkswagen-newsroom.com/de/volkswagen-navarra-sa-3733

Източници:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Turkey
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_Turkey