До началото на Q4 на 2020г. България е привлякла инвестиции в размер на 350 млн. евро[1]. За сравнение Сърбия, която не е част от ЕС е привлякла близо 2 млрд. евро. Тази новина, не би трябвало да ни изненадва. Статистиката показва, че от 2016 г., инвестициите в България намаляват, докато във всички други държави-членки нарастват.[2]
През последните няколко години покрай България преминаха инвестиции на стойност няколко милиарда долара. Инвестиция в такъв размер ще има огромен положителен ефект върху икономиката и ще затвърди международните ни позиции като надеждна и проспериращата страна. За жалост такъв проект липсва. Борбата за привличането им в такъв размер е един изключително дълъг процес. Процесът по проучване от страна на инвеститора е изключително точен и прецизен. Взима се под внимание демографското състояние на страната, включително на дадения регион. Събира се информация за състоянието на инфраструктурата, близост до пристанища, летище, важни търговски артерии, какви са местните данъци и такси и др. Проучва се какво е състоянието на съдебната власт, бързина на администрацията, административната тежест или казано всичко възможно.
Какво се случи през последната година на балканския полуостров?
Наскоро научихме, че Microsoft ще създаде Data Center на стойност 2 млрд. долара в Гърция[3]. През следващите 5 години Microsoft планува да обучи около 100 хил. души в дигиталните технологии до 2025. Те са на мнение, че по-този начин ще им помогнат в личен и професионален план.
VW обяви, че ще инвестира в гръцкия остров Астипалея, която ще бъде пилотен проект за зелена мобилност[4]. Проектът включва подмяна на 1500 автомобила с вътрешно горене с 1000 електрически. Ще бъдат заменени автомобили на публичния транспорт, полицията и др.
В Сърбия беше обявена инвестиция за над 1,6 млрд. евро[5]. Японския гигант Nidec Corporation[6] ще отвори завод, които ще произвежда електрически двигатели. От Nidec желаят да вземат процент от новосъздаващия се пазар на ел. мобилността. През 2019г., в гр. Плевен отвори врати нов завод, който е част от немската група Leoni. Компанията се занимава с производство на автомобилни кабели. Същата компания ще отвори 4-ти завод в Сърбия през 2020г.. Друг японски инвеститор Toyo Tire[7] отвори нов завод, които ще се занимава с производство на автомобилни гуми. Инвестицията е в размер на 350 млн. евро и ще обслужва европейския и руски пазар. Последните години Румъния се превърна в притегателен център за най-различни инвестиции. Ще спомена само, че в Румъния се произвеждат автомобилите Dacia и имат затворен цикъл на производство. Ford също имат завод. Преди по-малко от година немския гигант Volkswagen избра Турция за новият си завод, където инвестицията щеше да бъде около 2 млрд. долара.
В тази цяла поредица от различни инвестиции, България остава настрани. Компаниите някак си я избягват.
Може ли България да предложи същите условия като Гърция, Сърбия и Румъния?
Отговорът тук по скоро клони към не. Проблемите, които могат да бъдат посочени трябва да бъдат търсени в съдебна система, демографско състояние на държавата, политическа стабилност, корупция, административна дейност, готовност на държавата/общината да съдейства, размерите на местни данъци и такси. Казано – нещата, които не са се подобрили в последните 30, може би и повече години.
За да се чувства бизнесът сигурен в България, то той трябва да е спокоен, че съдебната система работи сравнително бързо, ефикасно и независимо. Идеята е, че при възникване на правни въпроси, той може да се обърне към независим, бърз и ефективен съд. Нашата съдебна система е в реформа през последните 20-30 години. Когато направим крачка напред, то бързо правим две назад. Дали е ефикасна и независима ще прецените сами.
Друг фактор за избор на инвестиция е демографското състояние на дадена страна. Всяка година България отчита отрицателен прираст на населението. На година се стопяваме с 40 хил. души[8]. В тези данни влизат раждаемост/смъртност. Ако имахме обективна статистика за хората, които напускат Родината и не се връщат, то цифрите ще нараснат драстично. България е с най-застаряващото население в Европа. В цял свят има процеси по застаряване на населението, но в тук вече е силно изразено. Този проблем е един от най-основните, които са пречка пред международния бизнес. Една инвестиция от 2млрд. долара не е инвестиция за 5 или 10 години. За жалост по този проблем се говори изключително малко, какво остава за търсенето на решение. Споделяме наша публикация свързана с демографската криза в България – Защо „България“ умира.
През последното десетилетие имаме относителна политическа стабилност с управлението на ГЕРБ. Това е показател, който се отчита като положителен. Въпреки, че имаме политическа стабилност, това не означава, че корупцията по високите етажи на властта липсва. За жалост през годините страната ни не успява да изчисти корупцията, а по-скоро я засили. Това са сигнали, които не се приемат добре никъде по света. Толкова си можем ще каже някой, но все още нямаме осъден висш служител или политик за корупция.
Друг от факторите, който играе роля за инвестиция в страната, е готовността на местната власт да сътрудничи за откриването и привличането на нови инвестиции. Местните парламенти имат изключително голяма роля при превличането на инвеститор. През последните години местният парламент в Пловдив и ТИЗ[9] могат да бъдат похвалени за успешното развитие на Икономическа зона Тракия. Когато обаче централната власт се явява като препъни камък, негативите остават за всички. Тромавата държавна и местна администрация, бавните процеси и неефективната работа увеличава негативите за нас. Местните данъци и готовността за административни облекчения са също от голямо значение. Корупция е другото важно нещо, което отблъсква инвестициите.
Причини и разсъждения могат да бъдат изказвани в продължение на хиляди страници. В сегашната публикация посочихме някои от основните причини. Те са част от многото. В момента се намираме във времена, в които в световен мащаб започва промяна. Както преди 100 години с навлизането на индустрията и масовата обработка на метал, така в момента ветровете на промяната духат отново. Искаме или не тя се случва. За жалост България ще бъде косвен участник в тази промяна. ЕС е в процес на преговори за отпускането на близо трилион[10] за последствията от COVID19 и за преминаването към възобновяеми източници на енергия. Ресурси, които ще бъдат усвоени от всички държави-членки. Бизнесът се ориентира към промените и започва да променя вижданията си за бъдещето. Развитието на технологиите казва своята дума. България ще бъде косвен участник, защото ние нямаме ясно изградена стратегия за следващите 10-20 години. Далновидният и прозорлив политик липсва по българските ширини. Нямаме политическото, а видимо и общественото желание за промяна. Докато всички около нас се преориентират към бъдещето и се опитват да вземат дял от баницата, то ние продължаваме да наливаме милиони лева в проекти, които са каца без дъно[11]. Общото между инвестиции, бизнес и правителството е, че в крайна сметка, големият губещ ще се окажем ние, гражданите на страната си. Във времена, когато се търсят алтернативи и се подготвят инвестиции за милиарди, ние играем на дребно. Докато обществото е един стационарен наблюдател, който също е играч на дребно, трудно би имало големи промени.
[1] https://www.mi.government.bg/bg/news/ministar-borisov-ot-nachaloto-na-godinata-sa-sertificirani-investicii-za-blizo-750-mln-lv-3973.html?fbclid=IwAR02VxC_ePZVmdAEhfOkj1QO9FfQo3oC56TUXiMwVpj-Ux9ITcmHNnPhurM
https://www.investor.bg/biudjet-i-finansi/333/a/za-osem-meseca-investiciite-v-bylgariia-namaliaha-s-nad-60-na-godishna-baza-314000/
[2] https://www.investeurope.eu/media/3225/central_and_eastern_europe_activity_report_2019.pdf
[3] https://news.microsoft.com/europe/2020/10/05/microsoft-announces-plans-for-first-datacenter-region-in-greece-as-part-of-gr-for-growth-digital-transformation-initiative/
[4] https://money.bg/investments/volkswagen-shte-prevarne-gratski-ostrov-v-tsentar-za-zelena-mobilnost.html
https://thedriven.io/2020/11/06/vw-to-transform-greek-island-of-astypalea-into-green-mobility-hub/#:~:text=VW%20to%20transform%20Greek%20island%20of%20Astypalea%20into%20green%20mobility%20hub,-November%206%2C%202020&text=The%20Volkswagen%20Group%20has%20announced,and%20its%20entire%20car%20fleet.
[5] https://seenews.com/news/japans-nidec-plans-200-bln-yen-16-bln-euro-investment-in-serbia-report-719343
[7] https://www.toyotires.eu/news/item/id/10169
[8] https://www.nsi.bg/bg/content/2989/%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0-1-000-%D0%B4%D1%83%D1%88%D0%B8-%D0%BE%D1%82-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BF%D0%BE-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%BD%D0%B8-%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8-%D0%B8
[9] https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%B8%D1%8F_%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%B7%D0%BE%D0%BD%D0%B0
[10] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_24
[11] https://www.economic.bg/bg/a/view/dokoga-dyrjavnata-marica-iztok-2-shte-naliva-milioni-v-beroe-120458
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%95%D0%A6_%E2%80%9E%D0%91%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B5%E2%80%9C