Отваряй – затваряй или как се „управлява“ една здравна криза
Снимка: Freepick

Отваряй – затваряй или как се „управлява“ една здравна криза

Време за четене: 3 минути

Точно 10 дни след като висшестоящите се смилиха над ресторантьорския бранш и точно 40 дни след отварянето на търговския и спортния сектор, България се изправя пред парадоксалната ситуация отново всичко да бъде затворено. Ако все още има някой, който да смята, че това „разхлабване“ на мерки не беше с цел повишаване на рейтинга преди изборите, силно греши. Греши не само защото това беше идеята, ами и защото кризата се „управлява“ изключително умело.

Умело се завърнахме в пиковите етапи на пандемията, каквито бяха в края на 2020 г. За да върна още малко времето назад, ще припомня какво се случи в големите градове на страната. В София се чакаха линейки[1] по 7-8 часа, понякога дори и не идваха. В Пловдив двама души загубиха битката с COVID-19 не къде да е, а на стълбите в болница.[2] Ако тези два примера са избледнели в съзнанието на българина, сигурен съм, че хората, които преминаха през този ад, не са ги забравили.

Това, което виждам пред очите си е как една държава се управлява на автопилот, който е пуснат в държавна Toyota, която е купена и обслужвана с държавни пари. Всичко това е нещо, което се знае от „суверена“. След поредното „отваряй-затваряй“, очаквам, че нещата ще се изострят още повече. В момента вече сме във втората седмица от предстоящия трети пик на COVID-19 в България[3]. Решителността, която видимо липсва във висшите кръгове на страната и конкретно в държавното управление, достига нови върхове. Борбата за следващия парламент се изостря и този път на масата са заложени изключително високи карти – говорим за много милиарди, които ще влязат в българската държава. Чрез опитите на властта да угоди на едни и на други, чрез разхлабване на мерки и затягането им, изправя населението (суверенът, най-скъпият актив на една държава) пред здравна криза. Здравната криза не се изразява само във високите темпове на заразяване с COVID-19. Следващите стъпки ще бъдат отново прекратяване на планови операции и прегледи, невъзможност за доставяне на минимални здравни услуги към населението. Това, което беше в периода до началото на м. декември.

Какво следва от схемата „отваряй-затваряй“?

Голяма част от ресторантьорите, малките и средни търговски вериги и спортни клубове и центрове търпят високи загуби. Тези, които не успяха да фалират през първите две спирания, неименуемо ще фалират сега. За да се отвори един търговски обект или ресторант се налива капитал – наема се персонал, подготвят се помещенията, закупуват се консумативи, стока и какво ли още не. Това води до разходи, защото всички знаем, че празният магазин – не продава. При повторно затваряне ще се случи ново залежаване на стоката, изтичане на срокове на годност, освобождаване на персонал, изплащане на не изработени дневни надници и т.н.. До тук разбрахме какви ще бъдат последствията за хората, които търпят щети през последната една година. Друг е въпросът, че масово тези хора са осигурявани на минималните възнаграждения, били са на трудови договори на 4 часа или дори на граждански и помощта, която обещава държавата през последните месеци така и недостига до тях. Това обаче е друга тема, която вече сме коментирали[4].

Резултатът на българската „демокрация“ през последните 12 години са еднолични решения взети нейде из страната. Решения, които видимо костват много на народа ни. Но как бих могъл това да го обясня на Драган от кварталното магазинче, който ми казва, че е доволен от управлението на държавата ни. Не мога. Колкото и примери да му бъдат изправени пред лицето, той остава доволен. Парадоксът е, че се имаме за умни, интелигентни и можещи, но всъщност виждам, че не сме. За финал ще споделя доклад на европейската фондация за условията на живот и труд Eurofund[5]. За жалост в него отново не сме посочени в добрите примери, дори никъде не се говори за „нашите успешни“ похвати и методи, чрез които се борим с COVID19 кризата. Напротив – отново заемаме челните класации в неефективно справяне с кризата.

Дали това не е подигравка с целия туристически бранш и съпътстващите сфери? Може би тази подигравка е заслужена. Защо? Защото всеки се спасява сам. 😉


[1] https://eurocom.bg/new/govoritel-na-speshna-pomoshch-lineyki-pristigat-na-signal-za-covid-ss-7-chasa-zaksnenie

https://webcafe.bg/bulgaria/katya-sungarska-ot-speshna-pomosht-lineyki-se-bavyat-s-6-7-chasa.html

[2] https://www.24chasa.bg/region/article/9236967

[3] https://www.mediapool.bg/smartnostta-ot-covid-dostigna-nivoto-ot-dekemvri-138-pochinali-za-den-news319198.html

[4] https://pomisli.bg/politika/zavedeniata-9-dds/

[5] https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_document/ef20050en.pdf